Fail faster

Snabba vändningar

Det är bra att misslyckas snabbt. Men varför säger vi så? 

I den vanliga skolan – och kanske också resten av livet – lär vi oss ofta att vakta våra idéer och att de måste bära oss hela vägen fram. Men för att något ska bli riktigt bra måste vi ta reda på om det faktiskt håller.  Och det måste ske så snabbt som möjligt.
Därför jobbar vi efter motto ”fail faster”.

Under kursens gång testar vi många olika typer av spelskapande, och idégenerering. En del av det handlar om att släppa det man är van vid och våga testa nytt. För att göra det behöver man också vara beredd att misslyckas.

Om du snabbt kan inse att en idé inte funkade så kan du också snabbare gå vidare. Har du då inte hängt upp hela projektet på att just denna idé ska funka, ja då blir det lättare att släppa. 

Vi jobbar mycket med att våga testa, våga göra om och att se värdet i att prova sina idéer tillsammans med andra. Därigenom arbetar vi också med samarbete och du som deltagare lär dig att arbeta med andra och får värdefull kunskap om kreativa processer att ta med dig ut i arbetslivet. 

Exempel på vad vi gör:

– Snabba prototyper och mock-ups. Vi tar fram idéer på kort tid och presenterar för varandra.
– Tidiga speltester. Vi jobbar väldigt mycket med speltest, där du som designer får utforska hur du kan testa dina idéer och få värdefull feedback i din process.
– More is more! Inget spel är ditt sista spel så det är okej om det inte blir perfekt. Det bästa sättet att bli en duktig speldesigner är att göra MYCKET speldesign.